Vairavimas tamsoje gali sukelti rimtą pavojų saugumui. Esant nepakankamam arba kintamam apšvietimui, įvyksta žymiai daugiau eismo įvykių nei šviesiuoju paros metu. Vairuotojas privalo vairuoti automobilį saugiai, nepaisant to, ar jis su akiniais ar be. Straipsnyje apžvelgsime naktinio vairavimo pavojus ir pateiksime rekomendacijas vairuotojams dėl akinių lęšių parinkimo, kurie užtikrins saugesnį vairavimą.
Trumpai apie šviesos suvokimą
Norint nepriekaištingai matyti, žmogui yra reikalinga šviesa, kuri stimuliuoja regėjimo procesus. Kad objektas būtų aiškiai matomas regėjimo lauke, jis turi būti šviesesnis arba tamsesnis už jį supančią aplinką. Vairuotojo reakcija 90% priklauso nuo regėjimo kokybės, o matymo aštrumas naktį labai sumažėja (erdvės gylio suvokimas, spalvų atpažinimas, periferinis matymas). Šviesos suvokimą lemia fotocheminiai procesai, vykstantys šviesai jautriuose tinklainės elementuose – lazdelėse ir kūgiuose. Lazdelės yra tinklainės periferijoje, o kūgiai, kurie yra beveik 17 kartų mažesni, yra centrinėje zonoje. Kūgiai yra atsakingi už detalių ir spalvos atpažinimą. Lazdelių receptoriai nenustato spalvos, tačiau yra jautresni šviesai. Dėl to, kad žmogaus akyje yra dviejų tipų receptoriai, akis prisitaiko prie skirtingų apšvietimo sąlygų. Tinklainės jautrumas didėja palaipsniui, atsižvelgiant į tai, kiek laiko žmogus yra tamsoje. Lazdelių ir kūgių adaptacijos laikas yra skirtingas: kūgių didžiausiai jautrumas pasireiškia praėjus 5–8 minutėms po tamsiosios adaptacijos pradžios, o lazdelių – po 60–80 min.
Vairavimo naktį pavojai
Aptarkime sąlygas, kuriomis vairuotojai vairuoja automobilį tamsoje.
Kontrasto sumažėjimas. Svarbiausia važiavimo šviesoje ir tamsoje skirtumas yra vaizdo kontrastas. Mažesnis apšvietimo lygis lemia, kad vyzdys išsiplečia iki 4–7 mm. Šioje būsenoje išryškėja visi regėjimo fokusavimo sistemos trūkumai, kurie neparodo įprastų sąlygų. Reikėtų pažymėti, kad kontrastą gali paveikti priekinio stiklo, akinių lęšių ir kitų objektų šviesos atspindėjimas. Norint pagerinti kontrastą, labai svarbu, kad bet kokia aplinka, į kurią vairuotojas žiūri, būtų kiek įmanoma skaidri ir švari. Jei vairuotojas pastebi, kad jo regėjimas naktį tampa ne toks aiškus, jis turėtų kreiptis į specialistą ir patikrinti, ar jo akiniai atitinka tinkamos korekcijos reikalavimus.
Naktinė trumparegystė. Prieš kurį laiką mokslininkai pradėjo analizuoti reiškinį „naktinė trumparegystė“. Tyrimai parodė, kad prasto apšvietimo sąlygomis net ir jauniems vairuotojams, turintiems gerą regėjimą, žvilgsnį nukreipus į artimesnį atstumą (apie 1 m), tam tikrą laiką jie tampa trumparegiais. Nors šios būklės priežastys dar nėra iki galo išsiaiškintos, nustatyta, kad naktinė trumparegystė veikia regėjimo aštrumą ir vaizdo kontrastą.
Akinimas ryškioje šviesoje. Naktį vairuotojai rizikuoja būti apakinti artėjančio automobilio priekinių žibintų. Tai neigiamai veikia regėjimo funkciją (iki laikino aklumo). Jau aptarėme, kad akies prisitaikymas šviesai yra labai lėtas ir gali būti prarastas per kelias sekundes po ryškaus šviesos šaltinio.
Hologramos ir atspindžiai. Kai kurie vairuotojai pastebi, kad tamsoje aplink šviesos šaltinius susidaro hologramos arba atspindžiai. Dažnai jie atsiranda, kai akys yra apšviečiamos artėjančio automobilio priekiniais žibintais. Atspindžių susidarymo priežastis gali būti įvairūs įbrėžimai ar nešvarumai, esantys išoriniame arba vidiniame automobilio stiklo paviršiuje, sukeliantys intensyvų šviesos išsklaidymą. Reikėtų atkreipti dėmesį į naudojamus akinių lęšius: jų paviršius turi būti nepriekaištingai švarus ir be įbrėžimų, nes tai taip pat gali sukelia šviesos išsklaidymą.
REGISTRACIJA NEMOKAMAM AKIPLOČIO TYRIMUI
Naktiniai vairavimo lęšiai
Norėdami pateikti teisingas akinių lęšių naudojimo rekomendacijas tamsoje, vairuotojus turime suskirstyti į dvi kategorijas:
– vairuotojai, kurie turi gerą regėjimą
– vairuotojai, kuriems yra reikalinga regėjimo korekcija.
Jeigu vairuotojams nereikia naudoti akinių – nenaudokite ir tamsoje.
Jei vairuotojui yra reikalinga regėjimo korekcija ir jis nešioja korekcinius akinius, jis turėtų rinktis akinius su antirefleksine danga. Šios dangos sumažina lęšių paviršiaus atspindžius ir padidina lęšių šviesos pralaidumą (daugiau nei 99%), tai yra, padidina į akis patenkančios šviesos kiekį. Tyrėjai įrodė, kad tokiomis sąlygomis, kurios imituoja naktinį vairavimą, lęšiai su antirefleksinėmis dangomis leidžia vairuotojams geriau atskirti eismo sąlygas, padidindami šviesos pralaidumą ir sumažindami trukdančius atspindžius. Jie taip pat suteikia didesnį regėjimo komfortą ir mažesnį akių patempimą. Važiuojant naktį, nėra draudžiama naudoti fotochrominius lęšius su antirefleksine danga, jei jie neturi likutinės šviesos absorbcijos ir pasižymi dideliu šviesos pralaidumu, kurio tokiomis sąlygomis pakanka. Daugelio akinių lęšių gamybos įmonių asortimente yra bespalviai ir fotochrominiai lęšiai su aukštos kokybės integruota danga, užtikrinančia aukštą šviesos pralaidumą.
Saugaus naktinio vairavimo rekomendacijos
Norėdami saugiai vairuoti tamsoje, vairuotojai privalo laikytis šių taisyklių.
– Reguliariai tikrintis regėjimo aštrumą ir vairuodami visada naudoti receptinius akinius ar kontaktinius lęšius.
– Prižiūrėti, kad visuomet būtų švarūs automobilio langai, akinių lęšiai bei priekiniai žibintai.
– Važiuodami būtinai naudotis šoniniais veidrodėliais ir stebėti situaciją kelyje. Perkat akinių rėmelius, įsitikinti, kad jie neriboja matymo lauko.
– Sumažinti greitį, jeigu kelio matomumas yra suprastėjęs, ypač lyjant ar sningant.
– Automobilyje turėti atsarginius akinius.
– Nenaudoti saulės akinių vairavimui tamsoje, kurie žymiai sumažina į akis patenkančios šviesos kiekį.
– Dėvėdami akinius tamsiu paros metu, naudoti bespalvius lęšius su specialia vairavimui skirta neatspindinčia danga.
– Rekomenduojama artėjant automobiliui šiek tiek palenkti galvą žemyn ir į dešinę, ir taip laikyti tol kol jis pravažiuos (taip sumažinsite apakinančių priekinių žibintų poveikį). Šioje padėtyje vairuotojas vis tiek matys atvažiuojantį automobilį periferiniu matymu, tačiau šviesa apakins mažiau, nes kris į tą tinklainės dalį, kuri yra mažiau jautri apakinimui.
– Ilgų kelionių metu reguliariai sustoti, pailsinti akis. O esant regėjimo sutrikimams reiktų griežtai laikytis visų rekomendacijų, nes jūsų saugumas svarbiausia. Gaukite daugiau nuorodų apie Optikos centrą.